Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Четвер, 02.05.2024, 09:33 |
ЧНВК№13 | |
Вітаю Вас Гість |
Кафедра математики.До знань ведуть три шляхи:Шлях міркувань — цей шлях благородний; Шлях
наслідувань — він найлегший; Шлях досвіду — він найважчий. Конфуцій На сьогодні освіту не можна
вдосконалити без принципового переосмислення ролі
вчителя у навчально-виховному процесі. Оскільки за перебудови системи шкільної математичної освіти системно-творчою є ідея диференційованого навчання
з плануванням його рівневих результатів, то не завжди ефективним є навчання
від параграфа до параграфа, позаяк лише в
кінці теми на уроці узагальнення знань намагаємося зв'язати все докупи. К. Ушинський писав: «Учень не посудина, яку весь час потрібно
наповнювати, учень — це факел,
який потрібно запалити».
Тому свою педагогічну роботу я
намагаюся будувати відповідно до теорії
розвивального навчання, що ґрунтується
на внутрішній диференціації. Модель
дозволяє здійснювати індивідуалізацію навчання у звичайному класі. Вона
передбачає вдосконалення розумових
здібностей із урахуванням
можливостей кожного учня. Як це відбувається? В основу покладено теорію Л. С. Вигодського про зону найближчого розвитку, яка складається із зони актуального навчання і зони творчої самостійності. У зоні актуального навчання учень розв'язує завдання у співпраці з учителем, причому вчитель дозує свою допомогу учневі. Зона творчої самостійності передбачає, що учень самостійно поглиблює знання, удосконалює вміння і навички. За цією моделлю цілі навчання можна поділити на шість рівнів: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання, — які допомагають визначити тип завдань для різних груп учнів, є ефективним інструментом впливу на розвиток у дітей здібностей до запам'ятовування, усвідомлення і розв'язання завдань. Таким чином, у класі може створюватися максимум шість умовних груп. Групи мобільні. Завдання вчителя — допомогти учневі сформувати обов'язковий рівень і перейти на вищий. Модель зручна для учня, оскільки дає право вибору завдань і виховує в нього почуття відповідальності за свій вибір. Учень, знаходячись у ситуації успіху, починає вірити у власні сили. Під час розробки різнорівневих завдань зіткнулась із проблемою оцінювання виконаних завдань. Виникла необхідність створення рейтингової моделі оцінки,
адаптованої до цієї системи. Головний недолік сьогоднішньої системи оцінювання — незалежність оцінки від ступеня складності матеріалу, що контролюється. Якщо вчитель поставив запитання, а учень дав вичерпну відповідь, виставлялася оцінка «відмінно»,
якщо показав незнання, то, звичайно, — оцінка «незадовільно». Оцінку «добре» учні одержують за неповні знання, а «посередньо» — за часткові. Загальний недолік — суб'єктивізм оцінювання, а це сильний психогенний фактор, за якого
гаситься соціальна активність, дітей. Не заохочується бажання мислити, діти підштовхуються до різноманітних хитрощів, щоб одержати кращу оцінку. Яку реальність ми повинні сьогодні враховувати? 1.
У кожному класі є учні,
розумові можливості яких незначні, і через це вони не
в змозі піднятися до рівня абстрактного мислення,без
чого неможливо вивчати значну кількість предметів. 2. У класі є частина учнів, інтелектуальний потенціал яких через
лінощі, втрачення 3. Учні відрізняються мінімальними, а іноді нульовими навчальними можливостями й реальними знаннями, не в змозі встигати за темпом засвоєння навчального матеріалу. На марафонській дистанції навчального року вони не можуть рівномірно засвоювати весь обсяг навчального матеріалу, як спортсмени, розтягуються на дистанції і з різними результатами доходять до фінішу, в тому числі й до проміжних ланок — у семестрах. А для деяких і року мало, щоб засвоїти матеріал.
Розроблена практика поетапного оцінювання
знань учнів за семестрами не враховує можливостей слабких учнів встигати за темпом навчання. Як наслідок, вона породжує педагогічну безпринципність, коли незнання або напівзнання прикриваються позитивною оцінкою, особливо наприкінці
навчального року, що породжує в учнів споживацькі
настрої. Оскільки учні мають різні здібності до засвоєння знань, то контрольне завдання повинно бути універсальним. Нехай кожний
виконає стільки, скільки зможе. Одним словом, сьогодні можна констатувати,
що вже створене певне правове поле, яке зобов'язує вчителів перейти на нову систему оцінювання. Одначе для цього вчителеві необхідно відмовитися від демократичного, антигуманного способу дій у системі
оцінювання і скористатися своїм правом на ініціативу розробки і впровадження
нової системи знань учнів, яка на цьому етапі співіснувала
б із загальноприйнятою. На мою думку, це повинно виглядати так: послідовна,
системно-оцінювальна вимогливість до учнів;
строгість у керуванні класом, яка б виключала грубість, хамство; відкритість і доступність; демократизм у стосунках; професійне знання предмета. «Диференціація навчання» стала сьогодні модним поняттям в освіті. Упевнена, сьогодні всі розуміють, що дітей однаково
не можна вчити. Потрібно вчити всіх однаково добре, але з урахуванням фізичних, розумових, моральних і психологічних особливостей. А це можна здійснити через рівнево-групову диференціацію, а на фоні такої диференціації й індивідуалізацію
навчання у деяких необхідних випадках. Сьогодні кожен
педагог повинен сказати собі: «Я дивлюся на учнів і
думаю: як могло статися, що впродовж багатьох років
працюю з усіма учнями за єдиним планом?» У нинішніх умовах звичайна школа не може скласти конкуренцію
«школі радості», «школі природи », « школі
інтелекту », багатопрофільним ліцеям,
гімназіям, коледжам. А який же вихід
для нас? Тільки один — диференціація, але в межах звичайної школи мало хто може сказати, як цього досягти. Важливо також, щоб «слабкий» учень бачив, як працює «сильніший», і в потрібний
момент міг отримати допомогу від «сильнішого». А тому-то суть диференціації у звичайних школах не в розподілі дітей, а в об'єднанні й своєчасному наданні допомоги в такій формі, коли з дітьми працюють
по-різному в межах одного класу. Щодо власної
організації навчальної діяльності, то
намагаюся використовувати колективні форми
праці (групи, пари) плюс особистість. Поза стінами школи учні люблять пояснювати одне одному щось, сперечатися, доводити; отже, цей природній стан потрібно використовувати й на уроці — нехай
розповідають одне одному правила, пояснюють розв'язання,
знаходять помилки, нехай на уроці завжди буде місце суперечці,
дискусії, зіставленню різних поглядів. Під час вивчення матеріалу блоком дуже хочеться укласти все в строгу, витончену, але красиву форму. Дати настанову
на тему, поставити мету, виділити головне й
обов'язково дати мотивацію: навіщо потрібно вивчати
цю тему, де, під час вивчення яких явищ, предметів це знадобиться. Добре організована лекція має великі можливості для активної участі в пізнавальному процесі — учні вчаться складати конспект, використовувати додаткову літературу. І відразу
одержують рекомендації з підготовки до заліку,
його термін. Тут також; задається довгострокове домашнє завдання. Шкільна
лекція не академічна, це скоріш діалог учителя з учнями. Форма лекції дає можливість систематизувати матеріал всієї теми, заощаджувати час, учити школярів планувати роботу до заліку, розвивати
інтерес до математики, формувати вміння уважно
слухати пояснення вчителя і виділяти в
ньому головне. На лекції пропоную учням задачі обов'язкового рівня й опорні задачі, намагаюся спочатку навчити
тільки окремих елементів, необхідних
для розв'язування задач. Також, якщо є можливість, методи розв'язання оформлюю у вигляді алгоритму, що сприяє культурі запису, розвитку логіки висловлень і чіткому запам'ятовуванню. Далі планую уроки формування
знань, умінь і навичок. Робота на таких уроках складається з декількох
етапів. Перший етап. Формування теоретичних знань З огляду рівня знань більшості учнів класу
пропоную способи розв'язання типових завдань. Учні працюють у стабільних
групах. Обов'язковою є присутність у кожній
групі учнів із різними навчальними
можливостями. Другий етап. Розподіл
завдань між групами Найпростіше пропонувати групам однакові завдання. Форма подачі — на дошці, на картках, за допомогою кодоскопа. Важливий момент на цьому
етапі — обмеження часу роботи груп. Третій етап. Робота в групах Перший варіант. Усі разом розв'язують
підряд задачі в зошитах, сильніші допомагають слабшим. Після цього складається транспарант, який містить
розв'язання задач. Запис ведеться на
поліетилені й подається через кодоскоп. Другий варіант. Його можна
використовувати за обмеженого часу. З усіх задач вибирається найбільш
складна і розв'язується сильнішими учнями, а решта розподіляються між членами групи. Функція «сильного» — контроль і своєчасна допомога. Тут уже ніхто не може бути пасивним. На завершення роботи відбувається взаємообмін завданнями й
підготовка транспаранту. Можливі звичайно й інші варіанти. Наприкінці цього етапу, за будь-якого варіанта роботи, учні в спеціально розданих картках обліку
виставляють собі оцінку в чисельнику, а керівник групи — у знаменнику. Четвертий етап. Контроль
знань На початок цього етапу всі картки обліку знаходяться
у вчителя, транспаранти також. У кожній групі визначають, хто буде захищати «честь» групи біля дошки, або можливі варіанти: вибирає вчитель, доброволець. Якщо проблем із відповіддю немає й учень підтвердив свою оцінку, яку поставила група, то всі оцінки з картки-обліку переносяться до журналу. Якщо відповідь не
«дотягує» до взаємооцінки, то ситуацію можна виправити,
поставивши учневі додаткові запитання. У випадку не здачі оцінка знижується і
тому, хто відповідає, і тому, хто її
ставив. Але трапляються випадки, що відповідь заслуговує кращої оцінки, ніж та, яку поставила група. Виходів декілька: 1)
якщо оцінка вчителя
збігається із самооцінкою, тоді її одержує учень, але на
оцінках 2)
оцінка може бути
підвищена, навіть якщо вона не збігається із самооцінкою; 3) оцінка не підвищується нікому; 4) оцінка підвищується всім. На уроках закріплення, узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок, клас об'єднується
у три групи: «сильні», «середні», «слабкі». Об'єднання у групи здійснює вчитель. Варіанти роботи
із «середніми» і «слабкими» залишаються попередніми, а сильні в основному
працюють із творчими завданнями. Змінюється і форма контролю.
Обов'язковою залишається перевірка на дошці завдань
«слабких» учнів, роботу «середніх» можна
проконтролювати через самооцінку. Оцінка за
розв'язування творчих завдань ставиться тільки після
перевірки зошитів. Робота в групах подобається дітям, особливо «слабким»,
як це й не парадоксально звучить. Хоча їм доводиться багато працювати, але при цьому вони одержують задоволення від виконання
завдань. І ще, як показує практика, пояснення товаришів
швидше «доходять», ніж пояснення вчителя. Згідно з останніми
психологічними дослідженнями доведено, що добре запам'ятовується інформація, яка отримана за допомогою різних каналів. Ми
запам'ятовуємо: прочитаного —
10 %; почутого — 15 %; побаченого — 25-30 %; побаченого й почутого — 50-60 %; обговореного — 70
%; пережитого й переробленого самостійно —
80 %; коли ми навчаємо інших — 95 %. Необхідно також мати на увазі й те, що група сильних учнів більшість часу
працює самостійно. Група «середніх» працює
напівсамостійно, а з групою «слабких» учитель повинен
здебільшого працювати сам: розповідати, опитувати, перевіряти, допомагати, показувати кожному абсолютно все. Але й «слабкі» учні упродовж певного
часу повинні також спробувати працювати самостійно. На уроках-семінарах
систематизуємо, розширюємо й закріплюємо
знання, вміння і навички. На першому
уроці-семінарі, який проводжу після лекції, я планую
фронтальне опитування з теорії. На цьому уроці підготовлені учні відновлюють
усі твердження, теореми, властивості, розв'язують
завдання. Щоб усунути прогалини у знаннях із теорії, пропоную
учням, які сидять за однією партою, перевірити один в одного
знання теорії або відповісти на запитання, які записано на
дошці. Тут також можлива робота в парі змінного складу, коли учні вдома готують картки із запитаннями
і завданнями із заданої теми і пропонують один одному. На уроках парного консультування, учні відпрацьовують опорний
конспект, розв'язують запропоновані завдання. Під
час відповіді вони перевіряють свої записи,
доповнюють один одного. Урок-консультація
вчителя. Форми проведення цього уроку: 1) вчитель відповідає на запитання учнів за теорією
і домашнім завданням; 2) більш сильні учні працюють
самостійно, а «слабкі? сідають навколо вчителя і
розв'язують завдання обов'язкового рівня. На таких уроках усуваються останні перешкоди Уроки-заліки. Для учнів це підвищення відповідальності за
результати своєї праці, розвиток самостійності,
наполегливості. Упродовж вивчення теми веду
тематичний контроль знань, де фіксую всі оцінки:
доведення теорем (тоді на заліку їх не потрібно ще раз
доводити), усі самостійні роботи (невдалі можна
перескласти), усні відповіді учнів. Перед заліком
проводжу звичайно контрольну роботу і за результатами всіх видів діяльності з теми звільняю від складання
заліку найбільш достойних. Вони будуть моїми помічниками під час проведення заліку. Об'єдную весь клас у групи, у кожній призначаю старшого. Для себе залишаю більш «складних» учнів, у яких особисто приймаю залік. Формальним допущенням
до заліку є виконання довгострокового
домашнього завдання, це, як правило,
робиться заздалегідь. Потім кожний учень
одержує строго індивідуальну картку, у ній враховується той розділ, який
засвоєний гірше, доводяться ті теореми, які
доводилися під час уроків. До цієї
картки учень може взяти додаткові
завдання. Така система стимулює в учнів бажання працювати на уроках, відповідати біля дошки, доводити теореми — щоб залік був зарахований автоматично. Заліки відрізняються за своїм місцем у навчальному процесі. Відповідно до цього виділяю поточні й тематичні заліки. На поточних звичайно не виставляю оцінок, це заліки відпрацювання обов'язкового рівня навчання. Урок не розвага, але на уроці повинно бути цікаво, а звідси й нестандартні уроки, і поезія, і казки, й історія. Коли учні звикають працювати за такою системою, різко змінюється стимул навчання, над ними не висить страх одержання поганої оцінки, вони починають навчатися тому, що самі цього хочуть. Учні вчаться планувати власну діяльність, бачити кінцеву мету, раціонально розподіляти сили. Крім того, визначення істинного рівня знань кожного учня не тільки дає вчителеві реальну картину підготовки, але й учневі дає можливість власноруч об'єктивно оцінити свої знання.Учитель не може не вчитись. Тож учуся щоденно у своїх колег, і не тільки математиків. Це не ускладнює працю, а робить її цікавою, підвищує відповідальність. Просто це життя. І воно продовжується. Вчитель кафедри математики - Мазур Ярослава Василівна.© |
Copyright MyCorp © 2024 |