Соціально-психологічна
адаптація є процесом активного пристосування, на відміну від адаптації
фізіологічної, яка відбувається немовби автоматично. Стосунки із середовищем,
до якого треба пристосовуватись, особливі. Не лише оточення впливає на людину,
але й вона сама змінює соціально-психологічну ситуацію.Питанню адаптації дітей до школи приділяється велика увага психолога. Тому
проводиться робота в різних напрямках, спрямована на полегшення процесу
адаптації до школи. Така робота проводиться з усіма учасниками навчального
процесу (учнями, батьками, учителями). Програма діагностики
адаптації. Вибір методик для загального дослідження процесу адаптації має відповідати
таким вимогам: -
вимірювати
ключові параметри адаптації-дезадаптації; -
видавати
в результаті інформацію, яка не тільки констатує, але й орієнтує психолога у
причинах можливої дезадаптації; -
бути
економічною за формою проведення і витратами часу. Отже, для оцінки рівня адаптації першокласників психологом була вибрані
таки методи: -
здійснення
спостереження разом з учителем за допомогою «Опитувальника для визначення рівня
адаптації до школи» (Л.Ковальова, Н. Тарасенко); -
діагностика
першокласників за допомогою методики особистісних відносин, соціальних емоцій і
ціннісних орієнтацій «Будиночки» (О.Орєхова); -
проведення
проективної методики «Школа звірів» (Н.В’юнова, К.Гайдар), яка дає змогу вивчити мотиваційну сферу ставлення дитини
до учителя, однокласників, навчання у школі, а також шкільну тривожність.
|