Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП'ятниця, 17.05.2024, 05:49

ЧНВК№13

Каталог статей

Головна » Статті » Статті

Опис досвіду роботи

 Актуальним є перехід до особистісно орієнтованого навчання, впровадження нових ефективних педагогічних технологій, інтерактивних методів навчання.

Основне місце серед таких технологій, виявлених в арсеналі світової і вітчизняної педагогічної практики, належить сьогодні методу проектів. Це така система навчання, при якій учні здобувають знання і вміння в процесі планування та виконання завдань, які постійно удосконалюються.

У чому сила проектної діяльності, актуальність методу проектів? У тому, що це метод поєднання теорії з практикою, що він пов‘язує всю нашу навчальну і виховну роботу з життям, допомагає молодій людині включитися в активну дію. На передній план виступає випереджальний розвиток самої дитини як творчої особистості.

 

     Учені – дидакти вважають, що проектний метод у компетентнісно спрямованій освіті – це інструмент, який створює унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій (соціальних, полікультурних, інформаційних, комунікативних тощо) і самостійності учня в осягненні нового, стимулюючи природну допитливість і творчий потенціал.

Чого вчить проектна діяльність учнів? Що дає конкретно кожному учневі? Учень вчиться визначати мету діяльності, планувати, визначати цілі. Під час діяльності учень відкриває нові знання, експериментує, обирає шляхи, ставить завдання, реалізовує  свої можливості, досліджує, думає, створює, діє. Отже, активна позиція учня і реалізація принципу «вчитись, діючи» є важливою характеристикою проектної роботи.

Опрацювавши теоретичні матеріали про метод проектів, вивчивши досвід науковців, педагогів, методистів, учителів-практиків з цієї проблеми, я стала готувати себе і своїх учнів до його реалізації. За допомогою пояснень, пам‘яток,  консультацій старалась донести до учнів розуміння загальної мети і завдань проектів, як їх створювати, презентувати.

Перед собою я поставила питання доцільності використання проектів на уроках зарубіжної літератури. Адже цей предмет має свою специфіку, література – це «мистецтво слова», і робота з літературним текстом залишається провідною на уроці. Основні методи навчання – це читання і аналіз художнього тексту, коментування твору, літературна творчість учнів за мотивами літературних творів і життєвих вражень учнів.

Чи можна поєднати роботу на розуміння учнями тексту з проектом? Трирічний досвід моєї роботи в цьому напрямку засвідчив позитивний результат. Проект – це розумний баланс між навчальними і практичними знаннями, уміннями та навичками учнів.

Учні вже з 5 класу вчаться характеризувати героїв за описом зовнішності, мовою, вчинками, моральними якостями, ставленням до інших людей. Вивчаючи твір Кіплінга «Мауглі», учні спостерігали за характером Мауглі, коли він зростав в сім‘ї вовків, жив за «Законами Джунглів», став дорослим. Діти аналізували вчинки, поведінку, характер персонажів, які допомагали і підтримували Мауглі (Балу, Багіри, Каа, Ракши), і тих, хто заважав йому або люто ненавидів (Шер-Хана, Табакі, молодих вовків). Навчальну мету ми з дітьми виконали. Після цієї роботи запропонувала виконати міні-проект «Друзі і вороги Мауглі», у якому вони мали узагальнити свої знання і виявити свої творчі здібності. На наступному уроці діти презентували свої міні-проекти. Це були твори-характеристики героїв, репортажі із Джунглів, захист малюнків, інтерв‘ю з персонажами, збірка образів-сенканів. Учні не тільки захищали свої роботи, їм було цікаво почути оцінку-відгук товаришів про свій проект. Для учнів це була прекрасна можливість реалізувати себе, використати свої знання і вміння на практиці, розкрити свої творчі здібності, набти досвіду власної діяльності. Зовнішнім результатом цієї роботи було створення папки-портфоліо «Друзі і вороги Мауглі» із індивідуальних проектів учнів. Цю папку  як прекрасний наочний посібник творчих робіт і ідей я вже три роки використовую в роботі з п‘ятикласниками. (додаток).

У 6 класі, вивчаючи твір Д.Дефо «Пригоди Робінзона Крузо», ускладнила роботу учнів тим, що свої спостереження за характером героя вони мали не тільки записувати, а й співставляти, порівнювати, робити висновки. Проект був також короткочасним, але вже в межах 1-2 уроків, як логічне завершення теми. Назва проекту «Життєвий щит Робінзона Крузо». У першій колонці «щита» учні записували такі спостереження:

-         Яким був Робінзон до того, як попав на безлюдний острів?

-         Його мрії, пригоди.

-         Кого зрадив? Чому? (батьків, обітницю Богу, Ксурі)

-         Чого прагнув в житті? (легкої наживи)

-         Вчинки.

-         Висновок – сформулювати життєве кредо героя.

У другій колонці «життєвого щита» учні описували, яким став Робінзон, проживши 28 років на безлюдному острові:

-         Що навчився робити? Які речі змайстрував?

-         Що зрозумів? Що став цінувати?

-         Чого навчив П‘ятницю?

-         Що допомогло йому вижити і стати сильною особистістю?

Очікувані результати проекту: побачити зміни в характері героя, сформулювати життєве кредо Робінзона, зробити висновки для себе. Деякі учні захищали проекти, у якому вирішили проблему, чому життя Робінзона – це гімн праці, розуму, терпінню, інші доводили, чому Робінзон став символом невтомного трудівника. А один проект став несподіванкою для мене і вразив своєю оригінальною ідеєю і поставленою проблемою «Як змінився мій «життєвий щит» після зустрічі з Робінзоном Крузо?»

Ось так спрацював внутрішній результат проекту (одна ідея «народила» іншу) – досвід діяльності став безцінним надбанням учня, збагаченням духовним досвідом, поєднуючи не тільки знання і уміння, але й компетенції і цінності.

Проект-звернення до героя.

Знайомитись з образом скупого у світовій літературі учні починають у 6 класі, коли вивчають твір Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». Після обговорення твору, коли діти «зазирнули» в душу героя, «доторкнулись» до його серця, зрозуміли, яким був Скрудж до переродження і яким став після зустрічі з Духами, прошу учнів у своїх проектах-зверненнях «Лист до Скруджа» поділитись своїм досвідом про зміст життя, своїми спостереженнями про героя, проаналізувати разом з ним, що герой втратив у житті (дружбу, кохання, повагу, любов до людей, рідних, сім‘ю, яку міг би мати). Працюючи над оформленням проекту, діти стараються передати свої враження і відчуття невербально в формі малюнка, схеми, символа або «асоціативного сонечка». учні люблять виконувати такі завдання і виявляють свій творчий потенціал яскраво. Вони малюють серце з льоду, сухе дерево з листочками у вигляді золотих монет,  обличчя  Скруджа, у  якого замість очей $, зморщений кактус з золотими колючками. Ці малюнки символізують Скруджа - скнару, його ворожість і ненависть до людей, його пристрасть до грошей. На інших малюнках серце, що плаче, пролісок, що пробивається крізь купу золотих монет, небо і безліч зірок, сяйво різдвяної зірки, щира посмішка, сльоза на обличчі Скруджа. Дивишся на ці малюнки - символи і відчуваєш зворотній зв‘язок, - вже не учитель, а учень стає генератором ідей.

Зразком короткочасного колективного проекту є «Крилаті вислови античності». Учні виписували афоризми, з‘ясовували значення відомих фразеологізмів: «Сізіфова праця», «нитка Аріадни», «скринька Пандори», «яблуко розбрату», «Прометеїв вогонь», «троянський кінь», «Ахіллесова п‘ята», «прокрустове ложе» тощо.

Діти не тільки уклали словничок античних висловів, а й навели приклади вживання їх у сучасній мові, у творах українських письменників Лесі Українки, І.Франка. Завершили проект творчими роботами. Діти малювали п‘яту, яблуко, вогонь, скриньку, каміння, а також складали образи-сенкани. Наприклад.

Сізіф

Хитрий, підступний

Обдурює (богів), порушує (лад), втікає (від кари)

За гріхи вічно котить каміння на гору

Мученик

Переваги використання індивідуальних творчих міні-проектів:

-         їх можна провести упродовж частини уроку, або протягом 1-2 уроків;

-         їх застосування найбільш продуктивне при вивченні тем, пов‘язаних з характеристикою героїв; під час аналізу поезій; при ознайомленні з біографіями поетів, письменників у 5, 6 класах;

-         доступні для учнів 5-7 класів (завдання враховують вікові особливості)

-         є засобом розвитку компетентностей (полікультурної, комунікативної, саморозвитку, продуктивної творчої діяльності).

Такі творчі проекти не мають чітко продуманої структури, вона розвивається, підпорядковуючись інтересам дітей. Головна мета – розвиток креативних здібностей. Оцінюються оригінальність думок, нестандартні ідеї, символічне, асоціативне, образне мислення, цікаві рішення, фантазія учня.

Теми міні-проектів

-         Друзі і вороги Мауглі.

-         Репортаж із Джунглів

-         Барон Мюнхаузен – брехун чи фантазер?

-         Нові пригоди барона Мюнхаузена

-         Хоку – маленькі «поеми – перлинки»

-         Лист до Скруджа

-         «Життєвий щит» Робінзона Крузо

-         Корабельний журнал Діка Сенда

-         «Зорепад істин» у творі «Маленький принц» Екзюпері

-         Кодекс честі лицаря (за романом «Айвенго» В.Скотта)

Форма і зміст проекту діти обирають на власний розсуд. Це можуть бути збірки сенканів, листи до героїв, щоденники, репортажі, інтерв‘ю, створення малюнків, «життєвих щитів» героїв, твори-характеристики, пошук афоризмів, вправи на емпатію «Я – Мауглі…» тощо.

Використовуючи на практиці метод проектів, я поставила собі за мету – з‘ясувати, яких вмінь, навичок, компетенцій набувають учні на кожному етапі роботи над проектом. Далі представляю свій досвід у методичній розробці проекту.

Проект «Стежками билин»

Автор: Томчук Н.Б., учитель зарубіжної літератури ЧНВК № 13

Актуальність. Знайомство учнів із світом героїчних пісень Київської Русі сприяє розширення кругозору учнів, інтеграції знань, розвиває потребу в реалізації власних творчих здібностей. Учні вчаться переносити свої знання з теми у нову ситуацію.

Тип проекту: комбінований (інформаційно-пізнавальний, творчий, рольовий).

Навчальні предмети: зарубіжна література, українська література, історія, образотворче мистецтво, музика

Учасники: учні 7 класу

Мета:

-         поглибити, узагальнити знання учнів з теми «Давньоруські билини»; виховувати інтерес до історичного минулого;

-         навчити учнів самостійно шукати інформацію з різних джерел, використовувати їх на практиці;

-         навчити планувати, аналізувати, досліджувати проблему;

-         удосконалювати вміння оцінювати твори літератури та мистецтва;

-         розвивати критичне мислення, творчі здібності;

-         удосконалювати навички роботи в групах;

-         удосконалювати вміння оформити та презентувати проекти;

-         розвивати комунікативні навички, риторичні здібності.

Очікувані результати:

-         окреслити коло питань з теми, зібрати і опрацювати матеріал;

-         провести пошуково-дослідницьку роботу: вирішити проблему, знайти епітети, гіперболи, символічні числа які зустрічаються в билинах про Іллю Муромця;

-         виконати різні види творчих робіт, створити малюнки, знайти ілюстрації, репродукції картин до теми, вміти їх презентувати;

-         зробити самооцінку своєї роботи.

Вхідні знання та навички:

-         базові вміння роботи з комп‘ютером; вміння працювати в Інтернеті;

-         уміння аналізувати твори фольклору;

-         уміння писати твори-характеристики, створювати сенкани, асоціативні і інформаційні грона, стилізації, складати тести, питання для вікторин, інсценізувати;

-         елементи дизайну;

-         уміння виступати перед аудиторією;

-         досвід групової роботи;

-         уміння аналізу і самоаналізу навчальних досягнень (метод «ПРЕС»)

Оцінювання знань та вмінь: здійснюється за допомогою розробленої форми оцінювання проектів

Кінцевий результат: папка-портфоліо

         Діяльність учнів складається з двох етапів – теоретичного та практичного.

         Опис проекту представлений у таблиці. (Додаток).

         Працюючи над реалізацією проекту, учні підготували папку-портфоліо «Стежками билин», куди увійшли матеріали з теми, творчі доробки, які захищали учні під час презентації, малюнки, репродукції картин. (Додаток)

         Після завершення проекту учні обговорили результати своєї діяльності. Кожен учень визначив свої навчальні досягнення, а також оцінив свій внесок та внесок інших членів групи в реалізацію проекту. У старших класах використання методу проектної технології спрямовую на вміння створювати пошуково-дослідницькі проекти на основ набутих знань. Після вивчення роману Булгакова «Майстер і Маргаритта» учні відтворюють і аналізують модель тоталітарної системи (на прикладі зображення Булгаковим Москви 30-х років). Учні представляють усі « зрізи життя» тогочасного суспільства: економічне. Політичне, літературне, духовне. Під час захисту кожна група обстоювала думку з проблеми за допомогою схем, таблиць.

         Метод проектів сприяє забезпеченню умов для розвитку індивідуальних здібностей і нахилів дитини, учить критично мислити та інтелектуально вдосконалюватися. Він орієнтує учнів на самостійну, парну чи групову діяльність та активізацію навчання, при цьому реалізується творчий підхід до вирішення певної проблеми.  Учень навчається самостійно планувати, організовувати і контролювати свої знання та дії.

         Здійснена мною апробація системи проектного навчання засвідчила її перспективність та педагогічну доцільність, оскільки сприяє забезпеченню життєвотворчого розвитку учнів, створює ефективні передумови для становлення компетентностей особистості (соціальної, полікультурної, інформаційної, комунікативної, саморозвитку й самоосвіти, продуктивної творчої діяльності.

 

Категорія: Статті | Додав: chnvk-13 (22.03.2008)
Переглядів: 14086 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.3/21
Всього коментарів: 1
1 вика  
0
ну ви и дебили че твир то ненаписать от дают негадяи

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2024