Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП'ятниця, 17.05.2024, 05:38

ЧНВК№13

Каталог статей

Головна » Статті » Статті

З досвіду роботи

Духовне життя дитини повноцінне

лише тоді, коли воно живе у світі

гри, казки, музики, фантазії, творчості

В.О.Сухомлинський

 

         Відомо, що людина народжується двічі – фізично і духовно, і біля духовної колиски дитини часто стоїть духовний наставник – учитель. Місія учителя від Бога – долати хаос світлом власного серця, творити гармонію через усвідомлення істини, краси, добра засобами благодатного слова, бо йому належить найкраща посада, вище якої нічого не може бути під сонцем.

         Учитель повинен бути златоустом, володіти живим словом не лише з метою інформування, переконання, спонукання, але й звеличення душі, прищеплення їй високих моральних якостей і духовних цінностей. Учитель повинен бути інтелігентом, інтелектуалом, адвокатом дитини, філософом, оратором, наставником, творцем.

         Здобути посаду учителя неважко, бути достойним учителем – це тернистий шлях, якому не має кінця, це дар, який треба заслужити важкою працею серця, розуму, душі.

         Роботу учителя – словесника можна охарактеризувати словами К.Паустовського. Він писав про те, що кожна мить, кожне слово, кожна думка – це золоті крихти, які треба збирати десятиріччями, щоб потім перетворити у сплав і викувати з нього свою «золоту квітку». Роками вчитель йде до цього. Якими будуть його уроки – залежить від багатьох факторів: життєвого і методичного досвіду педагога, рівня учнів. Але в одному можна бути переконаним – тільки творець може виховати творця. Тільки особистість, володіюча педагогічною майстерністю, сміливістю у виборі форм і методів роботи, здатна вплинути на формування духовного світу учнів.

         В своїй роботі стараюсь застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креатині якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, не пересічність, наявність власної точки зору.

         Розглянемо технології кооперативного (групового) навчання.

         Досліджували групові форми навчання французькі вчені – педагоги К.Гарсіа, С.Френе, польський вчений В.Окунь. У вітчизняній педагогіці значний внесок зробили І.Чередов, В.Дяченко. В методиці ця педагогічна ідея відома як метод Рівна, або талгенізм (талант + геній). Метод Рівна є методом взаємо навчання учнів, який забезпечує швидкий, ефективний результат.

         Використовую парну форму навчання, коли учні виконують деяку частину роботи разом:

-         «Літературний футбол» (учні готують питання, тести за змістом твору, І рівня, а потім взаємо перевіряють);

-         Готують питання до інших учнів;

-         Разом обговорюють відповідь на запитання вчителя (в програмі «Читання та письмо для розвитку критичного мислення» такий вид діяльності називається «методом взаємних запитань» і надає можливість учням бути в ролі вчителя, а при читання керувати цим процесом).

Наприклад, на етапі закріплення, узагальнення і застосування знань учні створюють короткочасний міні-проект «Життєвий щит Робінзона Крузо», в якому дають характеристику герою (до того, як він попав на безлюдний острів, а в другій половині щита описують, яким він став, проживши 28 років на цьому острові).

При оформленні роботи діти можуть використовувати малюнки, символи. Свої роботи учні обов’язково захищають перед класом.

Коли 2 – 3 пари завершать захист, інші учні методом «Прес» оцінюють роботи (змістовність, оригінальність, сам захист).

Ефективною є робота в малих групах (4-6 учнів). Перед навчанням повторюємо одну спільну мету:

Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

                                               Генрі Форд

Об’єднавшись, учні розподіляють між собою ролі (керівник, секретар, доповідачі). Час обговорення в малих групах 3-5 хвилин, виступ – 3хвилини. Завдання для груп підбираю різні, але висвітлити мають спільну тему, проблему.

Наприклад. 6 клас. Завдання. З’ясуйте, яким був Скрудж до зустрічі з трьома духами.

                   1.Опишіть зовнішність Скруджа. Як допомагає зовнішність

Група № 1           Розкрити характер героя?

                   2.Соціальний стан. (ким був, де працював, статки героя)

                   3.Родина, сімя (чи мав родину, друзів)

                            1.Ставлення до людей, до клерка, до Марлея, жебраків,

                            племінника.

Група № 2           2.Ставлення людей до нього

                            3.Ставлення до Різдва

                            1.Ставлення Скруджа до грошей. До чого призвело таке

                            ставлення?

Група № 3           2.Що відбулось з серцем героя?

                            3.Визначте головні риси героя.

Група експер-      Рецензує, доповнює звіт трьох груп і узагальнює, яким був

тів (бажано        Скрудж до зустрічі? Чи був щасливим?

сильніші учні)

         Після цієї інтеграції учні колективно складають сенкан.

 

Щоб оживити оглядовий матеріал, або загальну тему (“Бароко”, “Класицизм”), можна використати групову роботу “Пошук інформації”. Для груп слід розробити питання, відповіді на які можна знайти в підручнику, додатковій літературі, енциклопедії.

Складною, але досить цікавою є технологія колективно-групового (фронтального) навчання. “Ажурна пилка” (“Мозаїка”, “Джигсоу”). Стратегія спрямована на формування вмінь спільно досягати результату.

Алгоритми роботи.

1.     Учитель добирає матеріал, з яким учні будуть працювати на уроці і ділить його на частини.

2.     2.Кількість учнів у групі відповідає кількості частин, на які поділено матеріал (3-3, 5-5). Ці групи називаються первинними, або домашніми (від 3 до 5 учнів).

Вони обговорюють, опрацьовують матеріал на рівні, достатньому для   обміну цією інформацією з іншими.

3.     Домашні групи розходяться у експертні групи (або за однаковими кольоровими картками, або за однаковими номерами)

 

Домашні групи


Експертні групи

4.     Кожен експерт розповідає свій матеріал і вислуховує іншого експерта з інших домашніх груп. Вони аналізують матеріал, дають оцінку (на це відводиться значна частина часу).

5.     Після цієї роботи учні з експертних груп повертаються у свої домашні групи і стараються донести якісно і в повному обсязі учням своєї групи цей етап – узагальнення матеріалу.

         Цікавим був урок додаткового читання “Міфи Давньої Греції (6 клас), де учні не тільки захищали власні проекти “Мої улюблені Міфи Давньої Греції”, але й за допомогою інтеракції “Ажурна пилка” опрацювали крилаті вислови античності: “сізіфова праця”, “ахіллесова п’ята”, “троянський кінь”, “яблуко розбрату”, “прокрустове ложе”, “бочка Данаїд”, “танталові муки”, “скринька Пандори”.

         Завершили урок складанням сенканів, написаних в центрі малюнків, які зображували пяту, яблуко, скриньку, бочку.

1.     Сізіф

2.     Хитрий, підступний

3.     Обдурює (богів), порушує (лад), втікає (від кари)

4.     За гріхи вічно котить каміння на гору

5.     Мученик.

“Акваріум”

1.     Учитель обєднує учнів у групи (2-4)

2.     Одна група сідає в центр класу (читає завдання вголос, обговорює протягом 3-5 хв можливі варіанти проблемної ситуації.

“Зовнішнє коло” слухає, не втручаючись у хід обговорення.

3.     Група сідає на місця.

4.     Учні обговорюють варіант відповіді першої групи.

5.     Після цього місце в “Акваріумі” займає інша група та обговорює наступну ситуацію.

6.     Усі групи по черзі мають побувати в “Акваріумі”, і діяльність кожної з них мусить бути обговорена класом.

Наприклад, у «Акваріумі» учні обговорюють і вирішують проблеми за такими питаннями:

Група 1

1.Уявіть, що у комаху перевтілюється Грета Замза. Чи могло таке перевтілення трапитись з нею?

2.Як би розвивався сюжет, якби катастрофа сталася з Гретою?

Група 2

1.Чому, перетворюючи Григора на комаху, Кафка зберігає йому розміри людського тіла?

2.Коли і як помер Грегор? Чому Замза-комаха вирішив, що йому краще щезнути?

Група 3

1.Що означає перевтілення Григора на комаху?

2.Грегор приречений на смерть? Чи мав він шанс?

Група 4

1.Новела Кафки – казка, міф чи…?

2.Згадайте казкові і міфічні перевтілення. Чому доля Григора Замзи не схожа на долі казкових і міфічних героїв?

“Вирішення проблеми”.

         Ця інтеракція допоможе учням зясувати “Чому відбулось переродження Скруджа?”

1.     Обговорити проблему можна скориставшись технологією “мозкового штурму”, щоб зібрати якомога більше ідей і варіантів відповідей.

2.     Учні об’єднуються у групи, щоб з’ясувати позитивні та негативні наслідки кожної ідеї і вибрати найкращий варіант (можна шляхом голосування)

На останньому уроці, коли діти зазирнули в душу героя, “доторкнулись” до його серця, зрозуміли, яким Скрудж був  до переродження і яким став після подорожей з Духами, прошу дітей передати свої враження і відчуття невербально в формі малюнка, схеми, символа і асоціативного куща. Учні люблять виконувати такі завдання і виявляють свій творчий потенціал яскраво. Вони малюють серце з льоду, сухе дерево з листочками у вигляді золотих монет, обличчя Скруджа, а замість очей - $, зморщений кактус з колючками, які символізують ворожість і ненависть до людей. А на інших малюнках – небо і безліч зірок, щира посмішка і сльоза на обличчі Скруджа.

Дивишся на ці малюнки і відчуваєш зворотній зв’язок, вже не учитель, а учень стає генератором ідей.
 Томчук Н.Б
Категорія: Статті | Додав: chnvk-13 (22.03.2008)
Переглядів: 5151 | Рейтинг: 2.4/9
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Copyright MyCorp © 2024